מתי אפשר לשקול השתלת קרנית מלאכותית?

מתי אפשר לשקול השתלת קרנית מלאכותית? זוהי שאלה שבה אנחנו נתקלים לעתים קרובות בקרב מטופלים. עבור חולים רבים השתלות קרנית מסורתיות פועלות היטב בסילוק עיוורון עקב מחלת קרנית. שיטה זו כרוכה בתפירת רקמת קרנית טבעית מעין התורם להחלפת האחת המצולקת או החלפת שכבה מסוימת של הקרנית באמצעות אחת מכמה הליכים חסרי תפרים. השתלת קרנית עלולה להיכשל עקב דחייה, ועלולה להניב תוצאות גרועות במקרים מסוימים. כאשר השתלת קרנית טבעית אינה אופציה טובה יותר ויותר מנתחים ממליצים על הקרטופרוטזה לשקם את הראייה. הרעיון של שימוש בקרנית מלאכותית מקורו במאה ה -18 כאשר הוצע לראשונה להחליף פיסת זכוכית במקום הקרנית המצולקת.

השתלת קרנית על שם בוסטון (Boston Keratoprosthesis)

Keratoprosthesis של בוסטון מורכב באמצעות גליל אופטי מרכזי עם צלחת משטח המתפקדת כתלמיד כניסה חדש ומשטח שבירה בקרנית. הוא קבוע לטבעת של סטרומה של קרנית התורם המקיפה את הגליל האופטי של 3 מ"מ ומהודקת על ידי צלחת אחורית מגודרת ומכונת כביסה טיטניום נעולה. לאחר מכן ניתן להשתיל את המכשיר בעין הנמען באמצעות טכניקות סטנדרטיות של השתלת קרנית. עדשת תחבושת הידרופילית, שחובשה על פני השטח כולו, הייתה יעילה בחיסול בעיות רבות של משטח העיניים הנפוצות בהשתלות קרנית. טכניקה זו יעילה במקרים בהם השתלה מסורתית נכשלה או נושאת פרוגנוזה גרועה. כמו כן, ניתן להשתמש בו כחלופה להשתלת קרנית בכך שהשיקום הראייתי מתרחש בתוך ימים, חדות הראייה המתקבלת אינה כפופה לאסטיגמציה, ואין סיכוי לדחיית אלוגרפט.

השתלת קרנית מלאכותית מסוג CorNeat KPro

CorNeat KPro היא קרנית סינתטית, keratoprosthesis (KPro), המספקת פתרון רפואי ארוך טווח לעיוורון הקרנית, פתולוגיה ופציעה. שתל CorNeat KPro הוא קרנית סינתטית המוגנת בפטנט, המשתמשת בטכנולוגיית תאים מתקדמת לשילוב אופטיקה מלאכותית בתוך רקמת העין המתגוררת. הוא מיוצר באמצעות הנדסה כימית ננומית, הממריצה את צמיחת התאים.

השתלת קרנית מלאכותית מסוג EndoArt

השתל EndoArt הוא בצורת כיפה, בעובי של כ -50 מיקרון, עם עקמומיות הדומה לחלק האחורי של הקרנית. הוא עשוי מקו פולימר שקוף, מתקפל, תואם ביולוגי, בעל חוזק מכני המאפשר החדרה חלקה ומבוקרת ומניפולציה תוך עינית קלה-ללא סיכון לפגיעה בשתל (בעיה פוטנציאלית ברקמת התורם). התוצאה הסופית: שתל חזק ועמיד המכסה כ -40 אחוזים משטח הקרנית, וחוסם חדירת הומור מימי מופרז מצד אחד, תוך הקפדה על תזונה קרנית מצד שני. יתר על כן, אידוי נוזלים מתמשך מהחלק הקדמי של הקרנית מסייע לאיזון תכולת המים של הקרנית. מאחר ש- EndoArt תוכנן לפגוע בחדירות המים כדי לפצות על היעילות המופחתת של משאבת האנדותל, הוא ישים להפחתת בצקת הקרנית ללא קשר לאטיולוגיה.